Investiční kuchařka: Jak namíchat portfolio podle vlastních chutí a vášní

V kuchyni platí, že jídlo chutná lépe, když člověk vaří s láskou. A vztáhnout to můžeme i na investiční portfolio. Ale pozor: stejně jako při vaření je potřeba vybírat správné ingredience, nepřehnat to s kořením a mít ideálně osvědčený recept. A právě takovou investiční kuchařku vám dnes nabízím.

Ingredience portfolia: základní vývar a pak špetka koření

Každý dobrý šéfkuchař ví, že bez pořádného vývaru se neobejde. V investicích je tímto základem klasická silná část portfolia. Tu mohou tvořit globální akciové indexy, diverzifikovaná ETF, podílové fondy, případně dlouhodobě stabilní akcie. Tohle je sice ta „nudná“ část portfolia, která vás nijak neohromí, ale udrží vás na nohou a poslouží i jako základ pro chuťově pestřejší omáčku.

A právě tehdy přichází na řadu koření a do hry se dostávají vášně. Správně zvolené a dávkované koření dokáže obyčejný pokrm proměnit v gurmánský zážitek. V investování to znamená vyhradit si menší část portfolia (řekněme 5–20 %) na akcie, fondy či sektory, které odrážejí to, co máte rádi. Ať už jde o sportovní kluby, značky oblečení, hudební platformy, lyžařské areály, nebo společnosti podnikající v oboru zdravého životního stylu, či třeba vinařské impérium.

Základní pravidlo? Koření nesmí být nikdy víc než samotného jídla. Pokud si do polévky nasypete půl kila pepře, nedopadne to dobře. Stejně tak, pokud většinu peněz nacpete do svého oblíbeného fotbalového klubu, riskujete, že vás kromě nevydařené sezóny bude bolet i stav investičního konta.

Vášnivé portfolio jako činka na talíři

Inspiraci můžeme vzít z tzv. barbell strategie – ta má název podle činky, která má dvě těžká závaží a tenkou tyč uprostřed. Znamená to, že většinu portfolia držíte v bezpečnějších a nudnějších složkách, zatímco menší část necháte pro experimenty a vášně.

Investiční talíř pak z 80 % zabírá výživná základní porce – ETF sledující světové indexy, státní dluhopisy nebo stabilní dividendové akcie – a zbylých ne více jak 20 % jsou delikatesy, které máte rádi a které dodají talíři chuť. Někdo si přidá kousek parmazánu (LVMH), jiný chilli papričku (Manchester United), další třeba kapku vína (Constellation Brands).

Takové portfolio je zároveň stabilní i osobní. Zajišťuje, že budete mít dlouhodobě solidní výnosy, ale zároveň vám dovolí se občas usmát, když třeba při sledování Ligy mistrů zjistíte, že při vstřeleném gólu do branky soupeře radostně vyskočí i váš brokerský účet.

A s jakým kořením si mohou zájemci své investiční portfolio ochutit?

Sportovní nadšenci

Fanoušci fotbalu mají na burze překvapivě dost možností. Kótovány jsou slavné kluby jako Manchester United (NYSE)Borussia Dortmund (Frankfurt)Juventus (Milán) nebo Ajax Amsterdam (Euronext). Není to sice zrovna zlatý důl (výsledky jsou kolísavé a kluby často prodělávají), ale pro fanouška je to unikátní možnost „vlastnit kus svého klubu“.

Kdo má raději sportovní byznys obecně, může sáhnout po firmách jako Formula One Group (Nasdaq)Madison Square Garden Sports (NYSE) nebo tureckých gigantech Fenerbahçe, Galatasaray či Beşiktaş.

Lyžaři a horalé

Pro milovníky hor je tu hned několik lákadel. Největší americký provozovatel lyžařských středisek Vail Resorts (MTN, NYSE) vlastní ikonické areály jako Vail, Beaver Creek či Whistler. Ve Francii se dá investovat do Compagnie des Alpes (Euronext Paris), která provozuje Tignes či Val d’Isère. A když chcete na svahu zazářit i po finanční stránce, zkuste módní značky jako Moncler (Milán) – výrobce luxusních péřovek, nebo přes mateřskou Anta Sports nepřímo i značky Atomic a Salomon.

Milovníci vína a dobrého jídla

Vášnivý gurmán si může koupit akcie vinařských a nápojových obrů. Koncern LVMH (Paříž) vlastní značky jako Moët, Dom Pérignon a Hennessy. Constellation Brands (NYSE) má v portfoliu vína, piva i tequilu. A kdo je vyloženě pivař, najde se v Heinekenu nebo AB InBev (NYSE).

Tohle jsou byznysy, které často obstály i v krizích – protože lidé se možná uskromní na dovolené, ale sklenku vína si rádi dopřejí i v horších časech. A investor, který miluje víno, tak může spořit na stáří přímo v lahvích, respektive ve vinařských akciích.

Móda a luxus

I když je značková móda často drahý špás, z pohledu investorů se dlouhodobě vyplácí. Akcie firem jako LVMH (Louis Vuitton)Kering (Gucci, Balenciaga) nebo Hermès dlouhodobě rostly a přinášely zhodnocení, na které by byl pyšný i Warren Buffett. A pokud fandíte spíš sportovní módě, sáhněte po gigantech Nike nebo Adidas.

Hudební a kulturní fanoušci

Pokud vaše srdce bije v hudebním rytmu, burza má taky co nabídnout. Spotify (NYSE) je lídr hudebního streamingu, Universal Music Group (Amsterdam) vlastní katalogy od Beatles po Lady Gaga. Kdo je filmový nadšenec, může sáhnout po DisneyWarner Bros. Discovery nebo Netflixu.

Když vám aplikace dělá radost na mobilu, možná vám jednou udělá radost i na účtu u brokera. Zároveň ale myslete na to, že valuace některých těchto společností – typicky Netflixu či Spotify – za poslední dva roky skutečně vylétly do nebe.

Pozor na pukavce

Každá kuchařka obsahuje i seznam toho, co by se dělat a používat nemělo. A vynechat to nemůžeme ani v investování.

První pastí je už částečně zmíněné přepálené ocenění. Oblíbené značky a kluby bývají drahé, protože fanoušci i méně zkušení investoři je kupují často kvůli slavnému názvu a osobním sympatiím právě spíš srdcem než hlavou. Je to jako kdybyste za sklenku průměrného vína zaplatili cenu za Château Lafite – prostě to nedává smysl.

Druhým rizikem jsou emoce. Pokud jste celoživotní fanoušek Manchesteru United, těžko si přiznáte, že jejich akcie jsou podprůměrná investice. Emoce vám mohou zavřít oči před realitou, a to je nebezpečné.

A třetím problémem je nedostatek diverzifikace. Portfolio složené jen z vín, skipasů a módních bund je sice „vášnivé“, ale extrémně křehké. Stačí slabá zima bez sněhu nebo ekonomická recese a portfolio velmi rychle zhořkne.

5 kroků pro drobného investora

Toto je tedy jednoduchý recept o pěti krocích, jak si můžete své portfolio relativně bezpečně okořenit, aniž byste to s jednotlivými ingrediencemi přestřelili.

  1. Sepište si své vášně – co máte rádi, co vás baví, co sledujete ve volném čase.
  2. Najděte obchodované firmy – zjistěte, které společnosti v tomto oboru jsou na burze.
  3. Prověřte si fundamenty – nestačí, že značku milujete, musí vydělávat i peníze.
  4. Rozhodněte o velikosti porce – do těchto investic dejte ideálně max 5–20 % portfolia.
  5. Myslete na diverzifikaci – raději více malých sázek než všechno do jedné akcie.

Pokud nechcete riskovat s jednotlivými firmami, existují i ETF zaměřené na luxusní značky, cestovní ruch, sportovní byznys nebo technologie. To je jako dát si degustační menu místo toho, abyste riskovali, že si dáte jedno jídlo, které vám nesedne.

Pro drobného investora je to skvělý způsob, jak propojit své koníčky, případně svůj pohled na svět se světem financí. Díky tomu se z investování nestane jen honba za procenty, ale i příběh, u kterého vás těší sledovat nejen výsledky, ale i samotnou cestu. A když se to povede, chutná to dvojnásob – „na jazyku“ i na účtu.

Václav Pech, investiční analytik, Broker Trust